Life in frames / Produkcja filmowa, postprodukcja i animacja

Timelapse – kompendium wiedzy

Poznaj tajniki techniki timelapse dzięki wyczerpującemu kompendium wiedzy.
Teoria, historia, sprzęt i warsztat.

Timelapse Compendium

Timelapse Kompendium

Moja przygoda z techniką timelapse zaczęła się ponad rok temu. Nigdy nie zapomnę, jak oglądałem “Planetę Ziemię” na kilkumetrowej ścianie i ujęcia rosnących w nocy grzybów, czy rozkładającego się poszycia leśnego wbiły mnie w fotel. Wcześniej, jeszcze na studiach, oczywiście widziałem “Kooyanisqatsi”, ale to było w czasie, gdy jeszcze nie miałem warsztatu, ani nie zajmowałem się twórczością wizualną. Więc film odebrałem z zupełnie innej perspektywy. Po obejrzeniu “Planety Ziemi” zacząłem się zastanawiać, jak oni to do licha zrobili, szperać w Internecie i wsiąkłem w temat całkowicie. Po roku praktycznych doświadczeń doszedłem do wniosku, że warto zacząć popularyzować ten temat w Polsce, bo informacji i pasjonatów jest nadal niewiele.

Zapraszam więc na cykl artykułów poświęconych technice timelapse.

Część 1: Wprowadzenie

  • Czym jest timelapse?
  • Krótki rys historyczny
  • Jak zacząć i co jest potrzebne?
  • Jaki aparat do timelapse?
  • Sterowanie migawką
  • Oprogramowanie
  • Dodatkowy sprzęt

Część 2: Podstawy warsztatu

  • Kąt otwarcia migawki
  • Migotanie obrazu
  • Czasy naświetlania

Workflow postprodukcyjny timelapse

Następne części już wkrótce!

9 Responses to “Timelapse – kompendium wiedzy”

  1. Rainer says:

    Hi,
    I wonder when will the compendium finally be available in English ?

    Rainer

  2. Hello, Yes, will be, but I need time for translation. If there’s demand – I’ll hurry up.

  3. Chris says:

    Patryk – Both Astropolis and the Chapel are stupendous works, and these HDR-timelapse movies were the impetus for me to buy a 5D Mark-II, 24-105 and 100-400mm L-series and try them for myself. Astropolis, Autumn and The Chapel are stupendous works, and if I could come even close I’d be ecstatic.

    I already run CS4 on an Intel-based Mac environment. I plan to source a DriveCam slider as well.

    I’m very much looking forward to seeing your compendium and tutorials in English as well.

    Warm regards
    Chris Malikoff
    Sydney, Australia

  4. Patryk Kizny says:

    Chris, Thank you very very much for your comment. I’ll try to make translation and continue the compendium. Not much time recently.
    I don’t recommend 24-105. It is too slow IMHO and I would rather recommend you to go with 24-70 lens.

  5. John Myrstad says:

    Nice share, and smart content marketing ;)

    John Myrstad

  6. Amanda says:

    Świetny post! Efekt timelapse robi naprawdę wrażenie! Dzięki, że napisałeś jak krok po kroku taki efekt się uzyskuje!

  7. Shifter says:

    Hello, love your work and it has being an inspiration! I have a question, when you batch the bracketed raw files in Photomatix pro do you align them? Because, or my camera shacked when i was shooting or maybe i´m doing something wrong in photomatix… when i import every thing into AE its bumpy….

    Best Regards

  8. Patryk Kizny says:

    Hey Shifter,

    Since I usually work with a tripod or DitoGear™ OmniSlider the images usually do not require aligning at all. Here’s more details.

    With the tripod it is simple – just have a good, solid tripod and the footage is not shaky. With long focal lengths aligning might help in case it is already shaky, but with wide angle it won’t help, as you have huge perspective distortion.

    When shooting HDR timelapse in motion it actually depends on your framing and composition as well as exposure settings. If you have a wide angle framing, no close foreground present and relatively short interval, you may shoot motion HDR timelapse in continuous travel mode – in this case each shot will be slightly offset, but it will not affect HDR processing significantly. Otherwise – in situations where camera movement is highly visible and you use wide angle lenses it is rather not recommended that you align images, because it is not that the entire frame content is offset, but rather some parts of it (foreground) so aligning it won’t help. In such cases you have to shoot drive-shood-drive mode and capture each set of bracketed shots with the camera locked down. Then move to next position etc… This may be done with DitoGear™ OmniSlider as it is capable of shooting d-s-d.

    Also, you have to remember to start batch processing from the right frame (1st in a row). Usually you have: Exp1, Exp2, Exp 3, Break, Exp 4, 5, 6, Break etc… Be sure to start processing from 1 or 4, not from 5, as it would take frames taken from different positions.

  9. shifter says:

    Thnaks Patryk for your help, time and suport! Keep up the good work!

    Best Regards